Mi a nevelés célja?
Az oktatás célja értékes embereket nevelni a társadalomnak. Vajon jó irány-e az, hogy egyre megengedőbb az iskola a tanulókkal? Mi szól a szigor mellett és a szigor ellen? Ezekről írom le itt a véleményemet.
A társadalom számára az a hasznos polgár, aki értéket teremt. Az érték egy szubjektív fogalom, mindenki számára egy picit mást jelent, hiszen különböző az értékrendünk. Ebben a posztban az értéket a munkahelyi munkavégzés fogja jelenteni. Nem foglalkozom majd a lelki, testi és egyéb értékekkel.
Ha az ember munkát végez ahhoz több dolog is szükséges: szaktudás, kapcsolati kézség, akarat, lojalitás stb. Melyik oktatási rendszer miben erős és miért? Melyik a jó választas és miért?
A liberális iskola
A liberális iskola az ember szabad akaratára épít. Arra, hogy minden embernek saját jól felfogott érdeke, hogy azt tanulja, amiben jó. Éppen ezért megengedő. "Amiben nem vagy olyan jó, azt ne feszegesd, inkább legyél mégjobb abban, amiben jó vagy!" Ma a világ fejlett felén ilyen az egyetemi képzés. Az ötlet idealista és mégis úgy tűnik, hogy jól működik.
A kutatóknál ez a rendszer a kánaán, hiszen nem kell az élete folyamán olyan részletkérdésekkel foglalkozni, amikkel nem akar. Tényleg kizárólag abban kell elmerülnie, amit szeret.
A liberális iskola még egy szempontból nagyon erős: jelentős mennyiségű diplomás kitermelésére képes. Ennek az az oka, hogy ha egy gyengébb képességű hallgatónak nem megy jól egy tudományterület, akkor egész egyszerűen azt nem kell hogy megtanulja. Vagy egy minimális mechanikus szinten kell, hogy ismerje.
Ez az iskola rendszer vigyáz a hallgató lelkére, nem bántja meg azzal, hogy a szemébe mondja, hogy: "sötét vagy!". Ezzel el is érkeztünk a vita gócpontjához. Azok az emberek, akik szerint a liberális iskolarendszer jó, azok pont azzal érvelnek, hogy az ember egyedfejlődésében mennyire helyes, hogy nem bántom meg. Nézzük most meg a porosz iskolarendszert!
A poroszképzés
A poroszképzés azt mondja ki, hogy ahhoz hogy én elismerjem a Te teljesítményedet, ahhoz minimumoknak meg kell felelned. "Nem érdekel ki vagy, a minimumokat minden tárgyból meg kell ugranod!" Éppen ezért a poroszképzés nem megengedő. A poroszképzésnek Magyarországon évszázados a hagyománya, nem különösebben kell bemutatnom.
A porosz rendszer nagy előnye, hogy a kutatóknak globálisabb rálátása van a tudományterületre. Ezért van az, hogy a nagy koncepció váltó kutatások elsősorban a poroszképzésű területekről kerülnek ki. Nem engedi meg ugyanis a rendszer, hogy azokkal a részekkel ne foglalkozzon, ami nem érdekli.
A poroszképzés kevesebb, de jobb minőségű diplámst nevel ki. Ennek az az oka, hogy muszáj megtanulnia azokat a dolgokat is, amik nem érdeklik. Így az, aki képtelen megtanulni valamit, kihullik a rendszerből. A jobb minőség meg abból fakad, hogy rákényszerítik arra, hogy fentről, rendszerezve lássa a tudást.
Ez az iskola nem vigyáz a hallgató lelkére. Egészen hamar a diák szembe kerülhet azzal, hogy hülye valamihez és sok munkába kerül a megtanulása.
Ma a poroszrendszer kihalóban van. Kérdés, hogy mennyire jogos a "kipusztulása"?
Álljon akkor itt az én véleményem
A világ fejlettebbik felén - ahol liberális képzés van - egyre kevesebb ember megy műszaki pályára évről-évre. Ennek nem az az oka, hogy kevesebbre van szükszég, vagy hogy nem lenne megfizetve. Ennek két oka van:
- ma a gyors siker a divatos (erről lesz külön poszt)
- iskolarendszer
Miért az iskolarendszer az egyik FŐ ok? Azért, mert a liberális iskolarendszerben érvényesül a legkisebb ellenállás elve. Az olyan tudományokban, mint a matematika, a fizika vagy a kémia a legjobbaknak is folyamatosan kell tanulni. Ha én történelmet vagy irodalmat tanulok, akkor lehetek a legjobb a felvilágosodásból úgy, hogy alig tudok az anyag elejéből (pl.: ókor) valamit. A reál tantárgyaknál nincs így. Ott aki nem tud összeadni, az nem fog tudni szinuszt sem számolni. A reál tárgyak hierarchikusak. Ott muszáj becsülettel számonkérni. Hány ember lehet, aki amiatt, hogy a matek elejét nem szerette, nem ismerte meg a legszebb részeit? Lehet, hogy ma matematikus lenne, de mivel nincs minimum, ezért a legszebb részekkel nem is találkozott.
Másrészről a liberális iskola nem nevel a munkára. Könnyű belátni, hogy ha megtehetem, hogy nem tanulok meg valamit, akkor előbb választom azt, mint hogy szenvedjek vele. Főleg, ha a nélkül is lehetek sikeres. Az élet azonban a munkahelyen nem ilyen kegyes. A fejlett világban sokszor a munkahely az első hely, ahol a fiatal azt tapasztalja, hogy azt is meg kell tenni, amit nem szeretne. Ezért végzi a török, a néger, a magyar vagy a lengyel a piszkosmunkát a világ jobbik felén.
A liberális iskolarendszer - mind ezek mellett - rosszat tesz az alapműveltségnek. Szakbarbárokat nevel. Én magamról tudom, hogy nem tanultam volna nyelvtant vagy irodalmat, ha nem kényszerítenek rá a minimumelvvel. Én most hálás vagyok, hogy belém verték és szóba tudok elegyedni egy humánértelmiségivel is.
Inkább legyen kevesebb diplomás, de azok tényleg tudják a dolgukat, a legprofibb módon! A kevésbé okosnak is jobb, hogy tudja magáról, hogy nincs a toppon! Miért kell finomkodni? Így hazudik magának, hogy ő is értelmiségi a WC papírt érő bivalybasznádi diplomával. Igaz a lelke "épp".
Mindent összefoglalva én a porosz rendszerű képzés híve vagyok. Bármennyire is utáltam, amikor odajártam.
Várom az építő kritikát!